Konwersja roweru na elektryczny przy pomocy zestawu Rapid S-1000

Zgodnie z obietnicą podzielę się naszymi refleksjami na temat przerabiania roweru na elektryczny przy pomocy gotowego zestawu. Postępując zgodnie z zasadą „kupuj lokalnie” nawiązaliśmy współpracę z producentem zestawów Rapid z Poznania. Ich zestawy do konwersji znajdziecie opisane dokładniej w naszym sklepie internetowym.

20171207_1241281161427032.jpg

My na warsztat wzięliśmy zestaw Rapid S-1000, czyli taki o mocy 1000 Watt, który jest w ich ofercie najsłabszym! Nic bardziej mylnego, 1000W to sporo jeśli chodzi o rower, wspomaganie elektryczne w fabrycznych rowerach ma najczęściej moc 250W.

Polecam przeczytać ten artykuł, który dość dobrze wyjaśnia co jest czym w świecie rowerów elektrycznych i jak to ma się do obowiązujących przepisów prawa:

CZY WIESZ KTÓRE ROWERY ELEKTRYCZNE TRZEBA REJESTROWAĆ?

20171207_1255401444458601.jpg

Zabieramy się do roboty! W pierwszej kolejności zdejmujemy tylne koło z naszego roweru i przekładamy z niego oponę, dętkę, kasetę i tarczę hamulca na gotowe koło z silnikiem. Polecam to rozwiązanie z gotowym kołem, może nie jest najbardziej estetyczne i obręcz będzie inna niż w Twoim przednim kole, ale zaoszczędza to dużo zabawy z doborem szprych i zaplotem koła. No i zawsze łatwo będzie rower z powrotem przerobić na nieelektryczny.

Wsadzamy koło do roweru i… nie jest idealnie po środku.

20171207_130707423014900.jpg

Słyszałem o tym problemie, że gotowe koła Rapid czasami nie są dobrze wycentrowane względem środka piasty. Wsadzamy koło do centrownicy i po kilku chwilach jest już dobrze:

20171207_1441511169277046.jpg

Kolejny krok to zamontowanie czujnika obrotu korby. Aby to zrobić trzeba odkręcić wkład suportu. Tutaj czekała na nas kolejna niespodzianka, suport montowany fabrycznie w rowerze Kross Level B2 ma nietypowy kształt prawej miski co uniemożliwia zamontowanie czujnika. Musieliśmy, więc zamontować inny, bardziej standardowy wkład suportu (ten na dole to suport z Kross’a):

20171207_1511281008310205.jpg

Po podmienieniu suportu montaż czujnika był już bezproblemowy:

20171207_1511491625272738.jpg

Kolejne kroki operacji to zamontowanie wyświetlacza i czujnika hamowania na dźwigni hamulca. W naszym rowerze są hamulce tarczowe hydrauliczne, więc mamy tu czujnik magnetyczny:

20171208_135841349435158.jpg

W przypadku hamulców na linkę tarczowych lub v-brake zamawiasz specjalne dźwignie z wbudowanym czujnikiem.

Na koniec montujemy torbę, do której wchodzą bateria i kontroler:

20171208_135807346808658.jpg

Teraz pozostaje jeszcze uporządkowanie okablowania i poprowadzenie wszystkich przewodów w miarę schludny sposób. Trochę ich jest więc bez paczki „trytytek” się nie obejdzie. To jak dla mnie jedna z „wad” takiego elektryfikowania roweru w porównaniu z fabrycznymi rowerami. Nie jest to aż tak estetyczne, ale po pierwszym szoku, że rower wygląda jak ze snu szalonego elektryka, człowiek zaczyna się przyzwyczajać.

20171208_140034557986529.jpg

Wszystkie wtyczki są wodoszczelne, więc nie ma strachu, że coś będzie nie działać po jeździe w ulewnym deszczu, o to nie ma strachu.

Jak już wszystko poskładaliśmy, przyszedł czas na testy. Zestaw mieliśmy odblokowany, czyli można było bez problemu przekroczyć dozwolone dla rowerów ze wspomaganiem 25 km/h:

20171208_135933357213690.jpg

Nasz rower miał też manetką „gazu”. Jej przydatność zrozumiałem dopiero testując rower z bardzo błotnistym terenie, gdzie nie było innej możliwości ruszyć z miejsca niż z jej pomocą właśnie.

20171208_1358491550175558.jpg

Zamontowanie systemu nie jest bardzo skomplikowane, ale nie robiłbym tego w domu, ponieważ może pojawić się kilka niespodzianek po drodze. Tak jak u nas, kwestia wycentrowania koła, a poza tym jeśli rower nie jest nowy to może być problem z odkręceniem wkładu suportu. Robocizna za konwersję to najczęściej kwota ok. 300 zł w serwisie rowerowym. Jeśli masz w okolicy takie miejsce to wesprzyj lokalny serwis i zostaw tam te pieniądze, a zaoszczędzisz sobie dużo czasu i niepotrzebnych nerwów.

Informacje o onemorebikepoznan

Poruszamy się po mieście na rowerach i chcemy zachęcić do tego wszystkich. Pomożemy Ci w wyborze roweru, albo przygotujemy twój do codziennej jazdy.
Ten wpis został opublikowany w kategorii 29er, E-BIKE, ROWERY ELEKTRYCZNE, SKLEP ONE MORE BIKE, WARSZTAT. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s